maandag 13 mei 2013

BIJzonder gekneutsel


Geen kneutselwerk met naald en draad dit keer, maar even iets heel anders. Ik ben in de weer geweest met een hamer en spijkers en heb voor mijn moeder, ter ere van moederdag, een bijenhotel gekneutseld. Het is de laatste tijd veel in het nieuws geweest; de bijensterfte is een serieus probleem. Om de bijen een handje te helpen kun je een bijenhotel in je tuin plaatsen. Honing zal het je niet opleveren, want de bijen die hier op af komen zijn wilde (of solitaire) bijen. Ze zijn echter, net zoals de honingbij, onmisbaar voor het leven op aarde. De meeste wilde bijen steken niet. Een enkele soort kan dit wel, maar zal dat niet snel doen omdat ze geen volk hoeven te verdedigen. Alle reden dus om die bijen een onderkomen te geven in je tuin. Bijenhotels zijn gewoon te koop, maar de echte creatievelingen maken het natuurlijk gewoon zelf. 

Dit hotel is helemaal gemaakt van natuurlijk materiaal, op de spijkers en het gaas na. Gebruik liever geen lijm of verf, omdat het giftige stoffen kan bevatten die de bijen aan kunnen tasten. Ik heb geen exacte beschrijving, dit hotel is namelijk een beetje op gevoel gemaakt. Maar om een idee te geven, toch een fotoserie!


Dit is de basis van het hotel, gemaakt van oude planken. De muren van dit hotel zijn 35 cm hoog. Het hotel is 30 cm breed en 20 cm diep. Ik wilde een flink hotel maken met verschillende kamers en vond een enkele plank voor de zijkanten ietwat te ondiep. Ik heb er daarom nog een stukje aan bevestigd, zoals te zien is op de foto. Een bijenhotel van zo'n 15 cm diep is echter ook diep genoeg. 


Eerlijk is eerlijk, bij deze onderdelen heb ik wat hulp gehad van mijn vader. Hij heeft me even geholpen met het maken van de schuine kanten van het dak, zodat de twee helften mooi tegen elkaar passen. Ook heeft hij met de tafelzaag de achterkant van het hotel op maat gezaagd. Ik werk liever met een handzaag, maar dat vond mijn vader wat te lang duren. Daarna was het weer aan mij; de onderdelen konden in elkaar worden gezet.


Het dak heeft een flinke overstek, zodat de hotelkamers een beetje worden beschermd tegen regen. Toen kon ik beginnen aan het interieur. De onderkant van het hotel heb ik opgevuld met een groot blok hout. Daar bovenop heb ik de planken bevestigd om vier kamers en een zolder te creëren. En toen kon de binnenhuisarchitect echt aan de gang.


Het hele idee van een bijenhotel is dat de bijen in gaatjes van ongeveer 15 cm diep kunnen kruipen, waarin ze hun eitjes kunnen leggen. Er zijn verschillende soorten wilde bijen, met verschillende voorkeuren waar ze het liefst hun eitje leggen. Daarom bevat dit hotel verschillende soorten kamers met verschillende materialen en verschillende gaatjes. 

In het blok hout in de kelder van het hotel heb ik gaten van verschillende diameters geboord. De gaten kunnen tussen de 2 en 12 mm zijn. Ik heb ook wat gevarieerd in de diepte van de gaten. De gaten moeten echter altijd dicht zijn aan de achterkant!


Een andere hotelkamer heb ik gevuld met op maat gezaagde stammetjes, met daarin wederom gaten van verschillende diameters geboord. De bezoekers zouden hier wellicht ook tussen de stammetjes in kunnen kruipen. Zorg er daarom voor dat alles goed vastgeklemd zit.


Nog een andere hotelkamer is gevuld met leem (gemengd met wat water om het te kunnen vormen), met daarin natuurlijk ook gaten. De volgende hotelkamer bevat natuurlijk ook weer gaatjes. Ditmaal gaatjes van riet- en bamboestengels. Zorg er voor dat deze ook goed vast liggen. Enkele rietstengels zijn niet helemaal hol, maar sommige insecten knagen dat er zelf uit. 


De kans is natuurlijk heel groot dat er ook andere insecten gebruik gaan maken van het hotel. Zij zijn ook welkom, dus enkele kamertjes zijn voor andere insecten ingericht. Voornamelijk ook omdat ik al deze verschillende kamertjes er zo leuk uit vind zien. Het hotel zou dus ook "insectenhotel" kunnen heten. Wie precies waar gebruik van gaat maken, zullen we vanzelf zien. De zolder is in ieder geval opgevuld met dennenappels en één van de kamers op de begane grond is gevuld met kleine latjes en stukjes schors. Daar moet wat gaas voor, zodat het er niet uitvalt. 


De finishing touch! Wat latjes dakpansgewijs op het dak en een hoeklijstje op de nok en de regen kan er niet meer zo makkelijk in lopen. 


Toch nog één laatste toevoeging; een naambordje, zodat de bijen weten waar ze moeten zijn. En dan kan het hotel de tuin in. Zoals al eerder gezegd is dit hotel ook geopend voor andere insecten. Een wat minder uitgebreid hotel is dan ook goed mogelijk. Maak voor de bijen bijvoorbeeld alleen een huisje met riet- en/of bamboestengels, of boor gewoon wat gaten in een stuk hout. Plaats het in ieder geval op een beschutte plek. De ingang gericht op het zuiden, want ze hebben zon nodig. Op welke hoogte het hotel wordt geplaatst maakt niet zoveel uit, maar een stukje van de grond is aan te raden in verband met andere dieren. Als de gaatjes dicht gesmeerd zijn, zijn er eitjes gelegd. Laat het hotel ook in de winter buiten, omdat de eitjes in het voorjaar uitkomen. Wil of kun je geen bijenhotel openen, maar wil je toch iets voor de bijen doen? Klik dan hier. 

Nu is het wachten op de eerste bezoekers!

3 opmerkingen:

  1. Super gedaan en een prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Wat gaaf en wat een werk! Echt prachtig gedaan, je kunt er met recht hartstikke trots op zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, petje af! Dat heb je werkelijk super gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Welkom op mijn blog! Hier schrijf ik over mijn favo dingen; bakken, haken en andere kneuterige knutseldingen.

Volgers

Mijn favoriete blogs

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Freubelweb

Freubelweb

Search

Wordt geladen...